KUNDCASE SVEVIA

Appen som skyddar vid ensamarbete

Om du arbetar ensam ute i skogen eller kanske uppe i en telefonstolpe, vem hjälper dig om det händer en olycka?

Det problemet har statliga väg- och anläggningsföretaget Svevia och IT-konsulten B3IT försökt att lösa genom att ta fram en säkerhets-app som automatiskt larmar om man inte utfört ett jobb inom beräknad tid.

Svevia utför nybyggnationer och sköter drift, service och underhåll av Sveriges vägar och annan infrastruktur. Totalt har företaget över 1 800 anställda, där runt hälften arbetar ute på fältet på över 100 platser runt om i Sverige. I många fall finns inte resurser eller möjligheten att vara två medarbetare på samma plats. Det skapar en otrygghet för de som jobbar ensamma och ökar också riskerna om det sker olyckor eller om någon blir utsatt för hot och våld. Enligt Arbetsmiljöverket inträffade över 27 000 arbetsolyckor i Sverige under förra året.

- För oss är det jätteviktigt att hela tiden arbeta med säkerheten för våra anställda. Vi jobbar förebyggande och medarbetare som arbetar ute i verksamheten och produktionen ska exempelvis alltid bära personlig skyddsutrustning enligt fastställda regler. Vi vill också se till att de som utför ensamarbete kan känna sig trygga och det är mot den bakgrunden vi tagit fram vår säkerhets-app. Tanken är att om en olycka sker så ska man snabbt få hjälp. Är du ensam och ingen har hört ifrån dig efter en viss tid, då larmar appen automatiskt din kontaktperson som då kan komma till undsättning, säger Lars Hedberg, mobilansvarig på Svevia.

Projektet och tekniken bakom
I maj förra året startades projektet och runt årsskiftet lanserades den nya appen. B3IT tog ett helhetsansvar för utvecklingen av appen och Svevia ansvarade för att ta fram texter, upplägg och design. Backend och meddelandehantering utvecklades enligt en micro services-arkitektur i molnplattformen Microsoft Azure, som innebar att push-meddelanden kan skickas ut till de berörda.

Apparna utvecklades i Xamarin vilket möjliggör att stora delar av kodbasen kan användas i både iPhone och Android apparna. En app som ska leverera trygghet till ensamarbetande måste vara funktionssäker och användbar i alla lägen. Därför var B3IT noga med att testa igenom alla säkerhetsfunktioner efter varje ändring och inför release. Testarbetet utfördes på B3IT Örebro av testledare och testare.

Vi arbetade utifrån en modell där test och utveckling var i fokus. Eftersom det är en säkerhetsapp var det viktigt att ha ett nära samarbete med Svevia för att få fram säkerhetslösningar som är pålitliga, men ändå är enkla att använda för ensamarbetare.

Olov Leijonborg

Projektledare på B3IT Örebro

Resultatet
Svevias säkerhets-app kan laddas ned från App Store eller Google play. Appen fungerar som så att innan en anställd exempelvis ska utföra ett arbete i en brunn, tar ensamarbetaren fram sin mobil och skriver in den uppskattade tiden arbetet kommer att ta i appen.

Om inte larmet stängs av inom utsatt tid kommer ett larm skickas till kontakterna, som är inlagda i appen, som kan se var personen befinner sig. Om mobilen förstörs eller batteritiden tar slut så skickas larmet ändå eftersom larmet sparas på en central server.

Intresset för appen har varit stort. Sedan den lanserades har flera andra företag hört av sig och använder den. Appen är fri att laddas ner av vem som helst och kan även användas av privatpersoner. Vi har gjort några uppdateringar och planerar att lägga till lite mer funktioner och inom kort är tanken också att vi ska lansera den i Norge.

Lars Hedberg

Mobilansvarig på Svevia